torsdag den 13. september 2007

ESEA - Labnotes

Forberedelse til Lektion 2
varighed : 2 timer - 18.00 - 20.00
forgik tirsdag d. 11. september ´07

Målet er at få al software'en til at køre på min egen computer. Sidste gang fik vi det hele op at køre på Aslaks computer, men det er nok en god idé at have det installeret på min også. Man ved jo aldrig hvad der kan ske med de computere.

Sidste fredag fik jeg installeret de fleste komponenter, mangler faktisk bare NXT software'en fra Lego og at sætte Eclipse helt op efter vejledningen. Efter at have installeret NXT software'en uden problemer er det bare at checke, at alt er gjort som på listen. Jeg finder hurtigt ud at, at der er noget galt. Jeg får ikke de forventede beskeder, når jeg skriver "javac" eller "nxjc" i kommando-promten. Efter at have dobbeltchecket stort set alt, og efter at have forsøgt både med den nævnte skrivemåde og med de fulde stier i PATH i Enviroment Variables, går det endeligt op for mig, at jeg heller må checke min java-installation igen.

Og nu ser jeg det endeligt. Det jeg har installeret er rigtignok version 1.6.0_02, men ikke development-kittet. Bare den "almindelige" bruger-java-pakke JAVA Runtime Enviroment (JRE) jre1.6.0_02. Jeg lægger først nu mærke til, at der i installations guiden står
:


"
Ex. JAVA_HOME = C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_02"

under punkt 3, hvor den nye 'System Variable' oprettes. De 3 små bogstaver har været årsagen til mine grå hår. Jeg ville nok have foretrukket, at der i punkt 2) på installationsvejledningen stod, at det var Java Development Kit, som skulle installeres, og at der ikke bare stod "install Java 1.5 or later".

Efter at have installeret Java SE Development Kit'et (JDK) og genstartet Eclipse, virkede alt som forventet, og jeg kan nu uploade de oprettede klasser til NXT'en.

Herligt. Og her kan man bare se, hvor lang tid, der kan gå, når man ikke ved så meget om JAVA og om, at JRE-pakken ikke var nok, men at det skulle være JDK-pakken indeholdende udviklings-værktøj. Men nu er også denne laptop klar til at tage hul på næste lektion med NXT-programmering.

Ingen kommentarer: